Psycholog w przedszkolu

Terapia psychologiczna dzieci w przedszkolu

Prowadzona jest w ramach indywidualnej pracy z dzieckiem:

  • w gabinecie terapeutycznym,
  • w grupie rówieśniczej.
Praca psychologa w przedszkolu niepublicznym „Wyspa” ukierunkowana jest na rozpoznawanie możliwości dziecka, jego indywidualnych potrzeb, stwarzanie warunków do ich zaspokojenia oraz ścisłą współpracę z nauczycielami, a także zespołem specjalistów.
 

Praca psychologa w grupie przedszkolnej:

  • wspomaganie pracy nauczycieli w diagnozowaniu przyczyn trudnych sytuacji wychowawczych oraz pomoc w określeniu odpowiednich sposobów pomocy w obrębie grupy, do której dziecko należy,
  • psychoedukacja dzieci z zakresu rozpoznawania, nazywania własnych stanów emocjonalnych oraz właściwego reagowania w sytuacjach dla nich trudnych,
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych poprzez ścisłą współpracę z nauczycielami oraz specjalistami,
  • monitorowanie adaptacji nowo przyjętych dzieci do przedszkola,
  • doraźna pomoc w eliminowaniu napięć psychicznych dzieci (stres związany z adaptacją, bieżącą sytuacją w kontaktach z rówieśnikami, sytuacją rodzinną).

Indywidualne zajęcia z dziećmi objętymi pomocą psychologiczno – pedagogiczną:

  • ocena możliwości rozwojowych dziecka w ścisłej współpracy z zespołem specjalistów,
  • współtworzenie i realizacja indywidualnego programu terapeutycznego,
  • przeprowadzanie spotkań z rodzicami dziecka objętego pomocą w celu wsparcia, a także instruktażu do pracy w domu.

Wspieranie rozwoju dziecka objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną w grupie przedszkolnej:

  • realizowanie indywidualnych celów dziecka objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną podczas zajęć zorganizowanych oraz swobodnych aktywności w grupie rówieśniczej,
  • wspieranie rozwoju dziecka w grupie służy przenoszeniu umiejętności nabytych w czasie kontaktu indywidualnego (zajęcia indywidualne) na środowisko rówieśników, co służy efektywniejszemu uczeniu się i utrwalaniu wypracowanych umiejętności i pożądanych nawyków. Sprzyja rozwijaniu właściwego, pełniejszego kontaktu z osobami z otoczenia dziecka.

Psycholog w przedszkolu niepublicznym – profil wsparcia dopasowany do dziecka

Działania psychologa w przedszkolu to coś więcej niż reagowanie na trudności – to codzienna, uważna obecność, która realnie wspiera rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Psycholog w przedszkolu prywatnym „Wyspa” działa systemowo – nie tylko w gabinecie, ale również jako część zespołu wychowawczego. Dzięki temu możliwe jest tworzenie indywidualnych strategii pomocy i rozwiązań, które faktycznie odpowiadają na potrzeby dziecka.

Dużą wagę przywiązujemy do tworzenia bezpiecznej, wspierającej atmosfery, w której dzieci mogą wyrażać emocje, zadawać pytania i stopniowo poznawać mechanizmy, jakie rządzą ich światem wewnętrznym. Wiek przedszkolny to czas intensywnego kształtowania tożsamości emocjonalnej – odpowiednio zaplanowana pomoc psychologiczna w przedszkolu może ten proces wzmocnić i ułatwić.

Rola psychologa w kontekście profilaktyki

Jednym z kluczowych zadań specjalisty jest wczesne rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych. Zachowania dzieci bywają różnorodne – nie wszystkie wynikają z trudności wychowawczych. Czasem nieśmiałość, impulsywność czy izolowanie się od grupy to objaw głębszych przeżyć. Zadaniem psychologa jest nie tylko rozpoznanie ich przyczyn, ale też zaproponowanie możliwych działań profilaktycznych – zanim pojawi się kryzys.

Dlatego psycholog przedszkolny współpracuje z zespołem nauczycieli nie tylko przy dzieciach objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ale także jako wsparcie dla wszystkich przedszkolaków. Wspólne rozmowy o relacjach, reagowaniu na trudne sytuacje czy rozwiązywaniu konfliktów odbywają się także przy okazji codziennych zajęć. Taka współpraca z nauczycielem sprzyja całościowemu podejściu i umożliwia spójną komunikację wobec dziecka i jego rodziny.

Psycholog w przedszkolu integracyjnym – rola w modelowaniu zachowań

W strukturze integracyjnej psycholog pełni jeszcze jedną istotną funkcję: modeluje postawy przedszkolaków wobec różnorodności. W grupie, w której obecne są dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi, potrzebna jest szczególna dbałość o atmosferę akceptacji i wzajemnego zrozumienia.

Psycholog w przedszkolu integracyjnym wspiera nie tylko dzieci ze szczególnymi potrzebami, ale też ich rówieśników – ucząc, jak rozmawiać, jak pomagać, ale też jak stawiać granice. To właśnie ten aspekt obecności psychologa wyróżnia naszą placówkę – pozwala tworzyć prawdziwą wspólnotę przedszkolną, w której każde dziecko może czuć się bezpieczne i wartościowe. Dzięki temu wsparcie psychologiczne staje się integralną częścią codziennego, pełnego uważności wychowania.