
Terapia psychologiczna dzieci w przedszkolu
Prowadzona jest w ramach indywidualnej pracy z dzieckiem:
- w gabinecie terapeutycznym,
- w grupie rówieśniczej.
Praca psychologa w grupie przedszkolnej:
- wspomaganie pracy nauczycieli w diagnozowaniu przyczyn trudnych sytuacji wychowawczych oraz pomoc w określeniu odpowiednich sposobów pomocy w obrębie grupy, do której dziecko należy,
- psychoedukacja dzieci z zakresu rozpoznawania, nazywania własnych stanów emocjonalnych oraz właściwego reagowania w sytuacjach dla nich trudnych,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych poprzez ścisłą współpracę z nauczycielami oraz specjalistami,
- monitorowanie adaptacji nowo przyjętych dzieci do przedszkola,
- doraźna pomoc w eliminowaniu napięć psychicznych dzieci (stres związany z adaptacją, bieżącą sytuacją w kontaktach z rówieśnikami, sytuacją rodzinną).
Indywidualne zajęcia z dziećmi objętymi pomocą psychologiczno – pedagogiczną:
- ocena możliwości rozwojowych dziecka w ścisłej współpracy z zespołem specjalistów,
- współtworzenie i realizacja indywidualnego programu terapeutycznego,
- przeprowadzanie spotkań z rodzicami dziecka objętego pomocą w celu wsparcia, a także instruktażu do pracy w domu.
Wspieranie rozwoju dziecka objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną w grupie przedszkolnej:
- realizowanie indywidualnych celów dziecka objętego pomocą psychologiczno – pedagogiczną podczas zajęć zorganizowanych oraz swobodnych aktywności w grupie rówieśniczej,
- wspieranie rozwoju dziecka w grupie służy przenoszeniu umiejętności nabytych w czasie kontaktu indywidualnego (zajęcia indywidualne) na środowisko rówieśników, co służy efektywniejszemu uczeniu się i utrwalaniu wypracowanych umiejętności i pożądanych nawyków. Sprzyja rozwijaniu właściwego, pełniejszego kontaktu z osobami z otoczenia dziecka.
Psycholog w przedszkolu niepublicznym – profil wsparcia dopasowany do dziecka
Działania psychologa w przedszkolu to coś więcej niż reagowanie na trudności – to codzienna, uważna obecność, która realnie wspiera rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Psycholog w przedszkolu prywatnym „Wyspa” działa systemowo – nie tylko w gabinecie, ale również jako część zespołu wychowawczego. Dzięki temu możliwe jest tworzenie indywidualnych strategii pomocy i rozwiązań, które faktycznie odpowiadają na potrzeby dziecka.
Dużą wagę przywiązujemy do tworzenia bezpiecznej, wspierającej atmosfery, w której dzieci mogą wyrażać emocje, zadawać pytania i stopniowo poznawać mechanizmy, jakie rządzą ich światem wewnętrznym. Wiek przedszkolny to czas intensywnego kształtowania tożsamości emocjonalnej – odpowiednio zaplanowana pomoc psychologiczna w przedszkolu może ten proces wzmocnić i ułatwić.
Rola psychologa w kontekście profilaktyki
Jednym z kluczowych zadań specjalisty jest wczesne rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych. Zachowania dzieci bywają różnorodne – nie wszystkie wynikają z trudności wychowawczych. Czasem nieśmiałość, impulsywność czy izolowanie się od grupy to objaw głębszych przeżyć. Zadaniem psychologa jest nie tylko rozpoznanie ich przyczyn, ale też zaproponowanie możliwych działań profilaktycznych – zanim pojawi się kryzys.
Dlatego psycholog przedszkolny współpracuje z zespołem nauczycieli nie tylko przy dzieciach objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ale także jako wsparcie dla wszystkich przedszkolaków. Wspólne rozmowy o relacjach, reagowaniu na trudne sytuacje czy rozwiązywaniu konfliktów odbywają się także przy okazji codziennych zajęć. Taka współpraca z nauczycielem sprzyja całościowemu podejściu i umożliwia spójną komunikację wobec dziecka i jego rodziny.
Psycholog w przedszkolu integracyjnym – rola w modelowaniu zachowań
W strukturze integracyjnej psycholog pełni jeszcze jedną istotną funkcję: modeluje postawy przedszkolaków wobec różnorodności. W grupie, w której obecne są dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi, potrzebna jest szczególna dbałość o atmosferę akceptacji i wzajemnego zrozumienia.
Psycholog w przedszkolu integracyjnym wspiera nie tylko dzieci ze szczególnymi potrzebami, ale też ich rówieśników – ucząc, jak rozmawiać, jak pomagać, ale też jak stawiać granice. To właśnie ten aspekt obecności psychologa wyróżnia naszą placówkę – pozwala tworzyć prawdziwą wspólnotę przedszkolną, w której każde dziecko może czuć się bezpieczne i wartościowe. Dzięki temu wsparcie psychologiczne staje się integralną częścią codziennego, pełnego uważności wychowania.