Trening słuchowy metodą A.Tomatisa realizowany jest w ramach terapii indywidualnej.
Co to za metoda?
- Twórcą metody treningu słuchowego (stymulacji audio-psycho-lingwistycznej) jest prof. Alfred A. Tomatis – wybitny francuski otolaryngolog, neurolog i foniatra. Przez 50 lat prowadził on badania nad funkcjonowaniem ucha oraz jego wpływem na słyszenie, język i uczenie się. Wiele czasu poświęcił opracowaniu skomplikowanej technologii „elektronicznego ucha”, które jest imitacją ucha doskonałego.
- Twórca metody wyodrębnił słyszenie i słuchanie jako dwa odrębne procesy. Kiedy się zamyślimy nie słuchamy, tylko słyszymy. Odbieranie bodźców słuchowych odbywa się wówczas poza naszą świadomością.
- Słuchanie wymaga zaś skupienia i zaangażowania. Jest zależne od naszej woli i wymaga motywacji. Dzieci często sprawiają wrażenie, że są nieobecne – raz słyszą co do nich mówimy, innym razem nie.
- Na słuchanie składa się nie tylko zdolność przyswajania informacji z otoczenia, ale także umiejętność ich filtrowania, czyli eliminacji tych bodźców, które są dla nas w danej chwili zbędne i nieistotne. Większość z nas potrafi w różnym stopniu skupić się na wykonanym zadaniu i nie słuchać docierających z zewnątrz dźwięków. Jest to umiejętność bardzo ważna między innymi w szkole.
Zdolność tą określamy mianem uwagi słuchowej. Gdy jest ona zaburzona dziecko postrzegane może być jako niegrzeczne. Jego zachowanie nie wynika ze złej woli. Jest efektem braku umiejętności radzenia sobie z natłokiem docierających do niego w każdej chwili bodźców z otoczenia.
Komu dedykowana?
- Dzieci objęte pomocą psychologiczno- pedagogiczną – trening w ramach kształcenia specjalnego,
- Dzieci zgłoszone na prośbę Rodzica – konsultacja indywidualna
- Grupa Dzieci 3-letnich
- Grupa Dzieci 4-letnich
- Grupa Dzieci 5-letnich
- Klasa 0- Zerówka
Czemu służy?
- Słuch odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się dziecka. Aby dobrze słuchać ucho musi być zdolne do prawidłowej integracji i analizy dźwięków. Czytanie i pisanie wymaga skojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem w krótkim czasie. Jeżeli występują problemy z rozróżnianiem dźwięków, czynności te stają się niemożliwe do realizacji. Naukowcy wskazują, iż właściwe przetwarzanie bodźców słuchowych odgrywa kluczową rolę w procesie nauki czytania.
- Pozytywny wpływ na koncentrację, rozwój mowy, kreatywności, pamięć, motywację do działania, radzenie sobie z emocjami a tym samym kontakty rówieśnicze.
- Badania naukowe wskazują, iż metoda w 50% przyspiesza naukę języków obcych. Tak duży zakres wpływu nie jest żadną magią, tylko wynika z fizjologii narządu słuchu. To słuch w 90 % pobudza nasz organizm do działania. Dlatego jest bardzo ważne, abyśmy nie mieli w tym zakresie problemów.
Jak to wygląda?
- Jako pierwsi w Polsce zaoferowaliśmy w naszym przedszkolu wszystkim dzieciom możliwość skorzystania z tego rodzaju zajęć.
-
Jest to trening słuchowy, polegający głównie na słuchaniu utworów Mozarta (na konkretnym modelu słuchawek dedykowanym tej terapii). Nie są to standardowe nagrania – utwory są filtrowane na różnych częstotliwościach.
Jest to trening słuchowy, polegający głównie na słuchaniu utworów Mozarta (na słuchawkach). Nie jest to standardowe nagranie – utwory są filtrowane na różnych częstotliwościach.
Jest to trening słuchowy, polegający głównie na słuchaniu utworów Mozarta (na słuchawkach). Nie jest to standardowe nagranie – utwory są filtrowane na różnych częstotliwościach.