Podstawowym założeniem metodologicznym jest nauka czytania sylabami. Dzieci uczą się odczytywać sylaby, a nie pojedyncze spółgłoski, bo nikt nie słyszy spółgłosek w izolacji, czyli oddzielnie wymawianych (przykładowo wymawiając spółgłoskę “t”, posługujemy się sylabą “ty” lub “te”). Poznawanie spółgłosek w sylabach jest naturalnym procesem, gdyż wyrazy zbudowane są z sylab. Umiejętność wydzielania głosek w wyrazach kształtuje się w dalszej kolejności, podczas nauki czytania i pisania. Etapy nauki czytania sylabami Nauka czytania sylabami naśladuje etapy rozwoju mowy dziecka(od samogłosek, sylab, przez wyrażenia dźwiękonaśladowcze do wyrazów i zdań). W nauce czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną etapy są dokładnie określone:Metoda symultaniczno-sekwencyjna (metoda sylabowa, metoda krakowska) to skuteczna metoda nauki czytania opracowana przez doświadczonego logopedę prof. Jagodę Cieszyńską. Jest stosowana z powodzeniem od wielu lat, a jej podstawy oparte są na wynikach licznych współczesnych badań neuropsychologicznych oraz na wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych. Daje doskonałe efekty, gdyż wykorzystuje naturalną skłonność każdego człowieka do mówienia sylabami. W Naszym Przedszkolu we wszystkich grupach wiekowych realizujemy sylabową metodę wczesnej nauki czytania prof. J. Cieszyńskiej. Zajęcia realizowane są w atmosferze zabawy. Prowadzone są systematycznie, w małych zazwyczaj kilkuosobowych grupach przez 7-15 minut dziennie. Dzieci w prosty sposób rozwijają mowę, doświadczają czerpania radości z nauki czytania. Wykorzystywana przez nas metoda realizowana jest w ramach zajęć dodatkowych. DODATKOWE CELE ZAJĘĆ
- Stymulacja rozwoju w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej, motoryki, myślenia i pamięci.
- Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
Podstawowe założenia
- Wprowadzenie nawyków czytelniczych poprzez codzienną zabawę.
- Etap I- od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej
- Etap II– od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów
- Etap III– czytanie sylab zamkniętych
- Etap IV– czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych
- Etap V– samodzielne czytanie tekstów