



Terapia integracji sensorycznej w przedszkolu „Wyspa”
Prowadzona jest w ramach indywidualnej pracy z dzieckiem:
- W gabinecie terapeutycznym zaopatrzonym w specjalistyczny sprzęt podwieszany oraz różnego rodzaju pomoce i zabawki do terapii SI.
Komu dedykowane są zajęcia z integracji sensorycznej?
- Dzieciom objętym pomocą psychologiczno- pedagogiczną – terapia w ramach kształcenia specjalnego,
- Dzieciom zgłoszonym na prośbę Rodzica – po wcześniejszym ustaleniu możliwość zorganizowania terapii w godzinach pracy przedszkola; Płatność: Zajęcia 50 minut- 70 zł (Liczba miejsc ograniczona możliwościami czasowymi i organizacyjnymi Przedszkola).
Czemu służy terapia integracji sensorycznej?
- Zmysł dotyku, propriocepcji oraz przedsionkowy rozwijają się i zaczynają funkcjonować już w trakcie życia płodowego i tworzą połączenia w mózgu z innymi zmysłami. W przypadku, kiedy informacje płynące z tych zmysłów docierają do mózgu w nieprawidłowy sposób, zmienione są nasze reakcje na otoczenie.
- Terapia zaburzeń Integracji Sensorycznej pomaga w prawidłowym odbiorze, przetwarzaniu oraz kategoryzowaniu informacji płynących ze wszystkich zmysłów. Cele terapii wynikają z przeprowadzonej diagnozy i dostosowane są do indywidualnych potrzeb dziecka.
Cele terapii integracji sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej ma na celu wspieranie dzieci, które borykają się z trudnościami w zakresie przetwarzania bodźców zmysłowych. Dzięki tej metodzie mózg malucha uczy się prawidłowo odbierać, organizować i reagować na sygnały płynące z ciała oraz otoczenia.Integracja sensoryczna w przedszkolu Wyspa obejmuje zajęcia, podczas których dzieci uczą się właściwie interpretować bodźce. Dzięki nim zdobywają niezbędne umiejętności, które pomagają lepiej radzić sobie nie tylko w szkole, ale przede wszystkim w życiu codziennym.
Dlaczego warto zapisać dziecko na terapię z zakresu integracji sensorycznej?
- Poprawa koordynacji ruchowej i równowagi – przedszkolak uczy się lepiej kontrolować swoje ciało, co jest kluczowe w takich czynnościach jak bieganie, skakanie czy jazda na rowerze. Terapia zaburzeń integracji sensorycznej wspomaga motorykę małą i dużą.
- Rozwój umiejętności poznawczych – ćwiczenia z zakresu terapii SI stymulują zmysły, co prowadzi do poprawy koncentracji, pamięci czy uwagi.
- Lepsza regulacja emocji – terapia łagodzi niepokój, płaczliwość i problemy ze snem. Dzieci lepiej radzą sobie ze stresem i rzadziej doświadczają wybuchów złości.
- Wzmacnianie kompetencji społecznych – uczestnictwo w zajęciach terapeutycznych daje maluchowi narzędzia, które są wsparciem w budowaniu relacji społecznych. Dziecko pewniej czuje się w grupie rówieśników i chętniej uczestniczy w zabawach zespołowych.
- Redukcja nadwrażliwości sensorycznej – dzięki terapii dzieci lepiej reagują na bodźce słuchowe, dotykowe, wzrokowe, przedsionkowe czy proprioceptywne. Z czasem przedszkolaki zaczynają tolerować bodźce, które wcześniej były dla nich nieprzyjemne, np. hałas, dotyk czy zmiany temperatury.
Integracja sensoryczna w Białymstoku – „naukowa zabawa”
Zaburzenia integracji sensorycznej wymagają skutecznej terapii. W naszym przedszkolu podchodzimy do każdego dziecka w sposób indywidualny. Ćwiczenia są dobierane na podstawie przeprowadzonej wcześniej diagnozy. Terapia SI jest kierowana do przedszkolaków w normie intelektualnej, jak i tych mających trudności w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, nadpobudliwością psychoruchową czy autyzmem.Terapia integracji sensorycznej bardzo często nazywana jest „naukową zabawą”, co doskonale odzwierciedla jej charakter. Terapia SI nie polega na uczeniu konkretnych umiejętności (np. czytania, pisania czy jazdy na rowerze). Obejmuje wszechstronne ćwiczenia, które usprawniają pracę systemów sensorycznych. Podczas interesującej zabawy dziecko uczy się interpretowania bodźców. Elementy terapii wpływają na stymulację i organizację układu nerwowego, co ma odzwierciedlenie w lepszym funkcjonowaniu dzieci w domu i w szkole.
Kiedy warto?
Kiedy odbiór bodźców jest nieprawidłowy, przedszkolak w ogólnym obrazie może przejawiać m.in. takie symptomy jak:- jest niespokojny, płaczliwy, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy,
- ma trudności z jedzeniem, być niejadkiem (wybiórczo jeść wybrane pokarmy)
- jest niezdarny, słabo skoordynowany, ma trudności z ubieraniem się,
- nie jest samodzielny,
- ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze, często wpada na stojące przedmioty,
- ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza,
- przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła,
- jest nadruchliwy, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
- uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika,
- porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko,
- czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu,
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody,
- nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci,
- nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego,
- nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw,
- ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie, od czego zacząć wykonanie nowej czynności,
- uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybkie zjeżdżalnie wodne, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo,
- być niespokojny, płaczliwy, mieć kłopoty z zaśnięciem, często wybudzać się w nocy.
- Zmysł dotyku pomaga nam w badaniu otoczenia oraz tworzeniu schematu ciała.
- Zmysł propriocepcji odbiera wrażenia czuciowe z mięśni, ścięgien oraz powierzchni stawowych, mówi nam, w jakim położeniu znajdują się nasze części ciała.
- Zmysł przedsionkowy informuje o położeniu głowy w przestrzeni. W połączeniu ze zmysłem wzroku, słuchu oraz węchu/smaku pozwala nam na poruszanie się oraz badanie otoczenia.