Terapia prowadzona jest w ramach indywidualnej pracy z dzieckiem:
- W gabinecie terapeutycznym zaopatrzonym w specjalistyczny sprzęt podwieszany oraz różnego rodzaju pomoce i zabawki do terapii SI.
Komu dydykowana?
- Dzieci objęte pomocą psychologiczno- pedagogiczną – terapia w ramach kształcenia specjalnego,
- Dzieci zgłoszone na prośbę Rodzica – po wcześniejszym ustaleniu możliwość zorganizowania terapii w godzinach pracy przedszkola; Płatność: Zajęcia 50 minut- 70 zł ( Liczba miejsc ograniczona możliwościami czasowymi i organizacyjnymi Przedszkola).
Czemu służy?
- Zmysł dotyku, propriocepcji oraz przedsionkowy rozwijają się i zaczynają funkcjonować już w trakcie życia płodowego i tworzą połączenia w mózgu z innymi zmysłami. W przypadku, kiedy informacje płynące z tych zmysłów docierają do mózgu w nieprawidłowy sposób, zmienione są nasze reakcje na otoczenie.
- Terapia Integracji Sensorycznej pomaga w prawidłowym odbiorze, przetwarzaniu oraz kategoryzowaniu informacji płynących ze wszystkich zmysłów.Cele terapii wynikają z przeprowadzonej diagnozy i dostosowane są do indywidualnych potrzeb dziecka.
Kiedy warto?
Kiedy odbiór bodźców jest nieprawidłowy przedszkolak w ogólnym obrazie może przejawiać m.in takie symptomy jak:
- jest niespokojny, płaczliwy, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy,
- ma trudności z jedzeniem, być niejadkiem (wybiórczo jeść wybrane pokarmy)
- jest niezdarny, słabo skoordynowany, ma trudności z ubieraniem się,
- nie jest samodzielny,
- ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze, często wpada na stojące przedmioty,
- ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza,
- przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła,
- jest nadruchliwy, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
- uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika,
- porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko,
- czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu,
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody,
- nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci,
- nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego,
- nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw,
- ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności,
- uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybkie zjeżdżalnie wodne, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo,
- być niespokojny, płaczliwy, mieć kłopoty z zaśnięciem, często wybudzać się w nocy.
- Zmysł dotyku pomaga nam w badaniu otoczenia oraz tworzeniu schematu ciała.
- Zmysł propriocepcji odbiera wrażenia czuciowe z mięśni, ścięgien oraz powierzchni stawowych, mówi nam, w jakim położeniu znajdują się nasze części ciała.
- Zmysł przedsionkowy informuje o położeniu głowy w przestrzeni. W połączeniu ze zmysłem wzroku, słuchu oraz węchu/smaku pozwala nam na poruszanie się oraz badanie otoczenia.